Hvem sidder der bag skærmen?
Mød vores online-læge Lars, som er et af de rare ansigter, du kan møde, hvis du benytter Aleris online lægehotline. Han gør os klogere på, hvordan danskerne bruger online lægehjælp i dagens Danmark.
Lars Lundgaard Hansen har været læge i 16 år og efter 6 år med egen lægepraksis i Dragør, skiftede han for et halvt år siden sin praksis ud med et job som online-læge hos Aleris.
”Med trillinger på 2 år havde jeg brug for at prioritere mit privatliv i højere grad, så da Aleris spurgte, om jeg kunne være interesseret i en stilling som online-læge, var det oplagt at takke ja, da jeg her kan arbejde hjemmefra. Det giver en helt anden ro på hjemmefronten”, siger Lars, der er utrolig glad for sit nye virke.
Vi kan ufattelig meget online
Lars lægger ikke skjul på, at han var lidt skeptisk i starten, for hvordan ville det fungere, og hvor meget kunne han egentlig hjælpe online, hvor fysisk kontakt ikke er muligt.
”Jeg er blevet utrolig positivt overrasket over, hvor meget jeg rent faktisk kan klare med kun kamera og lyd til rådighed. Jeg tager mig god til at tale med patienten. Hvis der er tale om fx et udslæt, kan jeg bede patienten vise det og gør det ondt i fx skulderen, kan jeg observere patienten, når de gør forskellige bevægelser. Så ved at guide patienten til selvundersøgelse, kan jeg komme utrolig langt, og i 75% af tilfældene klarer vi det hele online, men er der behov for at lytte på lunger, pode, måle infektionstal eller blodtryk, må jeg henvise til egen læge eller vagtlægen. Men selv i disse tilfælde oplever jeg, at patienterne er meget tilfredse, fordi de får afklaret tvivlen, og jeg tager dem i hånden og guider dem videre”, forklarer Lars.
Folk har dog en god fornemmelse for, hvornår de kan bruge online-lægen. Opkaldene spænder utrolig bredt fra spørgsmål vedr. Corona, kløe, udslæt, ringorm, bihulebetændelse og øjenbetændelse til personer, som vil have en vurdering af, om det er nødvendigt at tage på skadestuen med et sår eller smerter efter et fald.
”Mange kontakter os, fordi de vil undgå ventetid på skadestuen, hos vagtlægen eller hos egen læge, hvor der generelt er lang ventetid på ikke-akutte undersøgelser. Online-lægen er let tilgængelig, og man kan få en hurtig afklaring og få bekymringer ud af verden i en fart, så man kan komme videre i teksten. Fordele, som appellerer både til børnefamilier, men også i høj grad til mænd, som normalt tøver med at gå til lægen”, fortæller Lars.
Hos Aleris lægehotline er der også mulighed for at få fornyet en recept, generelle råd omkring helbredet, og i akutte tilfælde kan lægen indlægge patienten direkte.
Er online-lægen fremtiden?
Corona har i mange sammenhænge flyttet os online, så et naturligt spørgsmål er jo, om online lægeydelser kommer til at spille en større rolle i fremtidens sundhedsvæsen. Her er Lars ikke i tvivl.
”Fra at have været skeptisk i starten har telemedicin og perspektiverne i det virkelig fanget min interesse, og jeg er sikker på, at telemedicin bliver et stort hit. I fremtiden vil vi kunne diagnosticere meget via telemedicin med hjælp fra diverse devices. Det kommer til at fylde mere og mere også hos de praktiserende læger, og jeg tror, at det kan være med til at afhjælpe det store pres og mangel på læger fx i udkantsområder, hvor vi faktisk har en del opkald fra”, slutter Lars.
To historier fra hverdagen
En håndværker kontakter online lægen. Han står hos en kunde og er utrolig forpint og kan ikke røre sig, fordi han har fået et akut hekseskud. Lars får ham ned at ligge på gulvet, og guider ham i rygøvelser, så han får strakt ud. Efter 15 min ringer Lars tilbage, og han har det bedre og kan køre hjem.
En forretningsmand ringer med smerter i øjet. Han kan først få en tid hos egen læge dagen efter, men har et vigtigt møde. Lars kan hurtigt konstatere, at der bare er tale om en banal øjenbetændelse, så han får en recept og kan hurtigt komme videre i teksten og nå sit møde.