Talegenkendelse - Vejen frem til effektivt sundhedsvæsen
Implementering af talegenkendelsesprogrammet Dragon Medical One frigør tid til de patientnære opgaver og betyder, at vi kan gøre journalnotater synlige for vores kunder umiddelbart efter besøget hos Aleris.
Aleris indgik i maj 2022 en aftale med Omilon om brug af talegenkendelsesprogrammet Dragon Medical One (DMO), som er et af de mest avancerede af slagsen på markedet. Målet var, at alle læger i Aleris ved udgangen af 2022 skulle anvende talegenkendelse. Vi er stolte over, at vi ved fælles hjælp og en stor indsats fra såvel læger som koordinatorer er lykkedes med dette.
”Flere læger var skeptiske, fordi de havde dårlige erfaringer med ældre talegenkendelsessystemer, men Dragon Medical One (DMO) er i en helt anden liga, og det stod ret hurtigt klart for alle, at her var et værktøj, som kunne lette sundhedspersonalets administrative byrde og frigøre tid til de patientnære opgaver”, siger IT- & Digitaliseringsdirektør, Thomas Kudsk Jensen.
Skræddersyet til den enkelte
Dragon Medical One er et avanceret talegenkendelsessystem, som er skræddersyet til sundhedssektoren og giver mulighed for, at journaler nu kan oprettes direkte fra tale til tekst. DMO er opdelt i en medicinsk og en radiologisk ordbog, og der er gennemsnitligt 95% talegenkendelse allerede fra starten. Hver bruger har en personlig stemmeprofil og sprogmodel. Vha. kunstig intelligens udvikler den personlige profil sig løbende og sikrer, at brugeren oplever, at talegenkendelsen hele tiden forbedres over tid.
Derudover er der både mulighed for fælles auto-tekster på tværs af specialerne i Aleris samt en lang række personlige auto-tekster, som lægen kan anvende ved oprettelse af journalnotater. Det giver mulighed for at optimere og effektivisere lægens arbejde ved oprettelse af journalnotater.
Tilbagemelding fra læger har overvejende været positiv ved opstart. Det har for de fleste læger været let at komme i gang, og genkendelsesgraden er rigtig god.
Dog kræver talegenkendelse tilvænning og kan tage ekstra tid i starten. Hvor der er behov, afsættes ekstra tid ved opstart, så lægen har tid til at færdiggøre journalnotater.
TGK-nøglepersoner lokalt på hospitalet hjælper lægen ved opstart samt med oprettelse af autotekster, så overgangen til TGK bliver så smidig som mulig.
Kundeservice kan også mærke effekten af indførelse af talegenkendelse, så vi i langt de fleste tilfælde kan efterleve vores servicemål på 1 hverdag for skrivning og færdigbehandling af journalnotater.
Intern organisering af TGK
Talegenkendelsen er nu fuldt udrullet. Hospitalsledelsen har lokalt været ansvarlig for at implementere talegenkendelse blandt egne læger.
Under implementeringen var der fra Kundeservice udpeget et antal "TGK-nøglepersoner", og på de store hospitaler i Aleris er udpeget en TGK-koordinator. TGK-nøglepersoner sikrer at planlægge, gennemføre introduktion og efterfølgende supervisere/supportere lægerne ved opstart af DMO Talegenkendelse. TGK-koordinatoren udarbejdede den overordnede tidsplan for implementering af talegenkendelse på hospitalet.
Implementeringen af talegenkendelse i Aleris har været en succes – takket være stor indsats fra såvel læger som den lokale TGK-implementeringsgruppe.
Der vil fortsat være et antal TGK-nøglepersoner på hvert hospital, som har kompetencerne til at yde lokal support til læger samt undervise nye læger til DMO Talegenkendelse ved første introduktion og fremmøde i Aleris.