En aktiv del af hele patientforløbet
At få mulighed for at lære alle aspekter af patientforløbet at kende lige fra patientkontakt og booking til journalskrivning og fakturering er vigtigt for vores 3 nye lægesekretærelever i Søborg.
D. 1. februar 2020 startede 3 nye lægesekretærelever på Aleris i Søborg, så alt var stadig meget nyt, da jeg satte dem stævne i vores kundeservice kun 2 uger efter opstart.
De tre elever kommer med vidt forskellig baggrund. Malou Weck har tidligere været grafiker, men ønskede at skifte spor. Jennifer Torres har efter gymnasiet haft et par sabbatår, og Lena Kristensen har været receptionist hos Aleris i Parken et par år, men ønskede omskoling.
De er dog alle enige om, at de er drevet af et ønske om at få lov til at arbejde med mennesker og gøre en forskel for folk, som ofte er i en sårbar situation.
Mere tid til patienter og faglighed
På spørgsmålet om, hvorfor de har valgt at søge ind på et privathospital frem for det offentlige, er de meget klare i spyttet. Det handler om tid til patienterne, om faglighed og mulighed for at være en aktiv del af hele patientforløbet.
”I det offentlige skriver lægesekretærerne stort set ikke journaler mere, men bruger meget tid på at klikke rundt og registrere. På Aleris bliver vi en mere aktiv del af hele patientforløbet herunder journalskrivning, hvilket giver mig en vigtig faglig viden og tyngde”, forklarer Jennifer.
Deres uddannelsesvejleder Maria Pagh Scheil Hemmingsen supplerer her: ”På Aleris spiller lægesekretæren en vigtig rolle ift. at sikre den røde tråd i patientforløbet. Vi er sekretæren for vores læger, så de kan koncentrere sig om at se patienter. Vi sørger for, at alt det andet spiller”.
En bred uddannelse
Maria har lavet praktikplaner, hvor de nye lægesekretærelever kommer rundt i mange specialer og lærer alle facetter af patientforløbet fra patientkontakt og booking til journalskrivning og fakturering.
”Vi tilrettelægger en bred uddannelse, hvor eleverne får mange kompetencer og en god forståelse for, hvordan vi sikrer den gode kundeoplevelse, siger Maria.
Selv om det hele stadig er meget nyt, føler de tre elever, at der er blevet taget godt imod dem.
”Alle er meget imødekommende og hilser på alle. Vi har deltaget i en Onboarding-dag for alle nye medarbejdere, hvor vi fik en god baggrundsviden om virksomheden og dens værdier. Jeg har allerede nu en oplevelse af, at vi har et stort fokus på kundeoplevelsen og har tid til at yde en god service over for patienterne, slutter Malou Weck.